De eerste weken school - Reisverslag uit Bangalore, India van Michelle - WaarBenJij.nu De eerste weken school - Reisverslag uit Bangalore, India van Michelle - WaarBenJij.nu

De eerste weken school

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

14 Augustus 2014 | India, Bangalore

De eerste drie weken school zitten er al weer bijna op en ik heb al zoveel te doen! Een rustig begin zat er niet echt in. Moet toch eerlijk toegeven dat ze hier het tempo er aardig in hebben zitten en ik moeite heb om het bij te houden. Ik heb een hele leuke ontmoeting met mijn klas gehad. Ze zijn super vriendelijk en heel behulpzaam. Ze begrijpen ook dat het voor mij vaak lastig is en dat ik het meeste nog niet heb gehad. Zodra ze zien dat ik het dan ook even niet weet, komen ze me meteen helpen.

Ik heb voornamelijk veel praktijkvakken. Ik ben nu drie weken bezig en heb al bijna een blouse en een korset gemaakt en de jurk en jacket zijn onderweg. Daarnaast moet ik animaties op de computer maken, modetekenen, leer ik wat over de geschiedenis van de fashion en moet ik patronen maken voor o.a. mijn jacket. Dat laatste ga ik denk ik nooit begrijpen! Ze doen het hier zo anders dan ik gewend ben. Ik moet notities maken van de uitleg die we krijgen en daar moet ik het dan maar mee doen. Het probleem is alleen dat ik vaak mijn eigen notities niet meer begrijp?!

Vorige week vrijdag had ik denk ik toch wel één van mijn zwaarste dagen. Het voelde zo frustrerend om steeds 1 of meerdere stappen achter te lopen dat ik met tegen zin naar de lessen ging. Elke keer als ik klaar was voor die dag was ik zo moe dat ik het liefste meteen mijn bed in wilde. Ik ben naar mijn coördinator geweest en heb met hem gepraat over wat me dwars zat. Ik wist gewoon van geen enkel vak echt 100% wat nou de bedoeling was. Hij gaf mij als advies mee dat ik het nog een weekje aan moest kijken en mocht het me dan nog steeds tegen zitten dan kon ik een jaar terug worden geplaatst. Dat was ook niet echt wat ik wilde. Ik heb mezelf behoorlijk uitgedaagd, maar wil het toch een kans geven. Ook weet ik dat, wanneer ik aan het einde van het semester weer naar huis ga, ik echt een hoop heb geleerd. Mijn klasgenoten weten er ook van en geven ook aan dat ik gerust om hulp kan vragen. Deze week gaat het ook een stuk beter. Natuurlijk moet ik mijn best blijven doen om het tempo bij te houden, maar ik begin de vakken ook steeds leuker te vinden.

De lesdagen zijn hier vrij lang. We beginnen om 9.00 uur en ben vaak pas om 17.30 uur klaar. Tussenuren heb ik ook niet echt, waardoor het een beetje onmogelijk is om buiten de lesuren nog wat vakken bij te werken. Doordeweeks zie ik dus ook eigenlijk vrij weinig van de omgeving, met uitzondering van de straten hier om de hoek. Zo hebben we onze vaste groenteman, waar we elke dag onze bananen voor ons ontbijt halen, hebben we een nieuw ‘eettentje’ gevonden (een soort van keukentje boven aan een keldertrap, waar je gezellig aan een plastic tuintafel op de straat eet) en niet te vergeten onze favoriete Juice bar. Het kantine eten is hier ook goed te doen. Voor 30 Rupees (= 38 cent) heb je een aardig bord vol en kan je zelfs nog terug om meer te halen.

Wel moeten we nog even wennen aan de regels hier op de campus. Zo moet je elke dag om 21.00 uur op de campus zijn, komen ze elke avond aan je deur om je naam te noteren en hebben ze een vingerafdrukscan die je moet gebruiken als je in de morgen naar de les gaat en ’s avonds wanneer je naar je kamer gaat. Nu klinkt het allemaal wat erger dan het is en we snappen de regels ook heel goed. Op de campus zitten in principe alleen de meiden van het eerste jaar. Die zijn voor het eerst uit huis en zijn vanaf nu een beetje op zichzelf aangesteld. De security vrouwtjes zijn heel vriendelijk en vinden het hartstikke leuk dat we er zijn. Maar omdat we doordeweeks niet veel van de stad en het land zelf kunnen zien, proberen we dat in het weekend te doen. Als we het van te voren aangeven hoeven we in het weekend niet echt rekening te houden met de tijden.

In het tweede weekend zijn we naar een hele hippe eetgelegenheid geweest hier in Bangalore. Het was boven een shoppingmall, waar je diverse moderne eettentjes hebt zitten. We hebben echt heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant. Naast ons leven hier op de campus waren we echt even toe aan een heerlijk avondje uit. Het voelde alsof we even de chaotische omgeving waren ontvlucht. Het eten is hier heerlijk, maar na bijna elke dag rijst met roti en curry, was het eten van een lekkere verse salade echt genieten. Daarboven in de shoppingmall zit een geweldige cocktailbar, waar we de avond hebben afgesloten en leuke mensen hebben ontmoet. Zo waren we al uitgenodigd voor een poolparty, een verjaardag van een of andere prins in het noorden van India en hebben we de eigenaar van het restaurant ontmoet die we zeker moesten laten weten als we weer terug zouden komen. Van de uitnodigingen hebben we overigens geen gebruik van gemaakt, maar het idee was wel leuk.

Afgelopen weekend zijn we naar Mysore geweest, een leuk stadje drie uur rijden hiervandaan. Het is daar zoveel rustiger en schoner dan hier in Bangalore. We hebben het paleis daar bezocht, zijn we naar een heuvel gegaan met een heel klein dorpje waar middenin een gouden tempel staat en zijn we bij diverse winkelstjes naar binnen gegaan. Het hele weekend hadden we twee tuktuk’s tot onze beschikking en die mannen wisten de leukste plekjes van Mysore te laten zien. Toch blijven we voor de bevolking enigszins speciaal. Kinderen worden verlegen als je ze gedag zegt en er worden ongemerkt foto’s gemaakt of ze willen met je op de foto. Als je er eenmaal mee instemt kan je er gerust een half uur blijven staan.

Dit weekend staat Gokarna op de planning. Een leuk plekje gelegen aan een strand. Aangezien we morgen al vrij zijn vertrekken we vanavond met een nachtbus. Het schijnt helaas nu wat regenachtig te zijn daar, waardoor lekker op het strand liggen er denk ik niet in zit. Over twee weken hebben we een bruiloft in het zuiden van India, waarbij we in traditionele kleding moet verschijnen. Dat wordt dus volgende week shoppen! Het leuke hiervan is dat we allemaal het bruidspaar niet kennen, maar het verhaal erachter is te ingewikkeld. Denk aan de goede vriendin van de moeder van een kennis… Aangezien we dan toch al in het zuiden zijn, maken we er maar meteen weer een leuk weekend van en gaan we overnachten in een Boathouse.

Ik besef me nauwelijks dat ik hier alweer bijna een maand ben. De tijd gaat zo snel en er valt hier zoveel te beleven. Mijn lunchpauze zit er helaas al weer op. Op de een of andere manier heb ik hier redelijk vaak honger! Waarom weet ik ook niet, want ik eet echt meer dan voldoende. We hebben ook al de plekjes gevonden waar je al het lekkere zoetigheid kan vinden, maar ik hou me nog aardig goed in! Nog even een middagje bikkelen en dan lekker een weekendje ontspannen.

  • 14 Augustus 2014 - 10:14

    Sharona:

    Zus wat een gaan verhaal! Ben blij dat je t zo goed naar je zin hebt en dat t beter gaat op school! Je bent een bikkel dus je kan het! Wat ben ik benieuwd naar jou in officiële klederdracht! Maar wat leuk dat jullie zijn uitgenodigd! Verwachten wel een foto! Lieverd, we zijn trots op je! Veel plezier dit weekend! Dikke kus en vooral een dikke knuffel van Pepijn!♡♡♡

  • 14 Augustus 2014 - 17:43

    Ruud:

    Erg leuk verhaal. Veel succes met je school . En je kan het zeker. X ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 18 Juli 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 5862

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 22 December 2014

Studeren in India

Landen bezocht: