Bangalore, my hometown - Reisverslag uit Bangalore, India van Michelle - WaarBenJij.nu Bangalore, my hometown - Reisverslag uit Bangalore, India van Michelle - WaarBenJij.nu

Bangalore, my hometown

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

21 December 2014 | India, Bangalore

Een half jaar lang heb ik mogen wonen in Bangalore. Ik heb hier zoveel mogen zien en mogen meemaken. De afgelopen maanden heb ik ook veel opmerkelijke dingen gezien die deze stad en land toch wel weer even anders maakt dan Nederland.

Het opmerkelijkste is natuurlijk het verkeer! Daar kan je gewoon niet omheen. Een hoop lawaai en getoeter en mensen die maar een beetje door elkaar heen rijden. Een stad waar je toeter vrije zones tegenkomt bij bijvoorbeeld ziekenhuizen. Ook is het mogelijk is om als een gezin op 1 motor te zitten (vader, moeder, kinderen, baby van paar maanden..) Een plek waar ontzettend veel motoren en tuktuk's rijden, omdat die toch wat sneller door het verkeer heen kunnen. Waar je meer moet betalen voor een tuktuk zodra het regent, ook al wordt je dan zeiknat, na negen uur 's avonds en op zondagen. Een stad waar spitsuren ook echt spitsuren zijn en het verkeer een nog grotere chaos is.

Een land waar rijkdom en armoede dicht bij elkaar leven! De arme worden armer en de rijke worden rijker. Gebouwen worden moderner, terwijl naast het gebouw op een open veldje nog steeds mensen in tentjes leven. Maar ook die mensen lijken gelukkig. De kinderen spelen buiten en beginnen te glimlachen zodra je naar ze terug zwaait.

Een stad waar je snoep krijgt als wisselgeld! Zodra ze niet genoeg muntjes hebben krijg je er een snoepje voor terug. Maar zodra je dan probeert met dat snoepje te betalen dan nemen ze het natuurlijk niet aan?!

Een stad waar honden een eigen bestaan hebben! Loop 's avonds hier op straat en je ziet hele groepen honden communiceren met elkaar.

Een land waar je veel onnodige baantjes ziet! Wanneer je uit de supermarkt loopt staat er iemand om een gaatje in je bon te maken. Zo hoef je ook niet je auto uit wanneer je moet tanken, want daar heb je mensen voor. Kan je bewaker worden van gebouwen die ze nog aan het bouwen zijn. Ben jij misschien wel die speciale persoon die het groente en fruit mag wegen. Ben je de tiende werknemer in een restaurant op een donderdagavond waar maar 4 personen aan het dineren zijn. Of wat dacht je van een liftman? De hele dag zittend in een kleine lift om op de knop te mogen drukken. Baantjes die je in Nederland nooit tegen zal komen, maar die hier niet weg te denken zijn. Door de grote bevolkingsaantal moeten er wel baantjes gecreëerd worden.

Een plek waar alleen ik nog raar opkijk als de stroom uitvalt! Hoe vaak het wel niet is gebeurd dat tijdens de lessen de stroom meerdere keren uitvalt en de machines dan natuurlijk ook niet meer werken. Dat duurt dan enkele seconden en dan is het weer terug.

Een stad waar het uitgaansleven zeker niet verkeerd is! Heb me er echt op verkeken, maar qua entertainment valt hier genoeg te beleven. Je hebt talloze restaurants in verschillende prijsklassen, shoppingmalls, cinemas etc.

Een land waar het verboden is om buiten te roken?! Zodra de politie je op straat of buiten een restaurant of winkel ziet roken kan je op gepakt worden. Ook is het hier gebruikelijker om een sigaret los te kopen ipv een heel pakje.

Een stad waar je wel een grote mond moet hebben wil je aan de buurt komen. Ook al sta je er al even, mensen komen gerust er tussen staan en gaan voor hun beurt. Ook moet je hier heel geduldig zijn als je met mensen afspraken maakt. Op tijd komen gebeurt niet vaak of afspraken worden gewoon vergeten.

Een stad waar het weer altijd goed is! We hebben een aantal weken echt regen gehad, dat het elke dag wel even regende maar koud is het zeker niet. Het is hier continu dezelfde graden. In het begin had ik het vaak nog te warm, maar naar een paar weken ben je eraan gewent. De laatste tijd kan het wat frisser worden 's avonds, maar nog steeds loop ik in t-shirts, jurken etc. Toen we in Rajasthan waren was het bijna 40 graden. Lekker natuurlijk voor vakantie, maar niet om een half jaar in te moeten studeren.

Het land waar post gewoon verdwijnt!! Vanuit Nederland zijn al langer dan vier maanden postkaarten onderweg naar mijn adres daar. Ook de kaarten die ik vanuit India heb verstuurd zijn denk ik een wereldreis aan het maken...

Maar toch wel het belangrijkste, dat het een land is waar de mensen heel vriendelijk en behulpzaam zijn. Iets waar ik me in het begin nog wel eens op verkeken heb. Bangalore is een fijne stad voor mensen van buitenaf om te wennen aan de cultuur. Het is modern en het gaat met zijn tijd mee. Ik heb veel mogen zien van dit land, maar om een half jaar te mogen wonen in India ben ik toch wel heel blij met Bangalore. Een plek die mij veel heeft gegeven en die ik zeker zal missen..

• 21 December 2014 - 10:32

Sharona:

Mooi verhaal! Geniet van je laatste paar uurtjes daar! Voor je t weet sta je morgen op Schiphol! Dikke kus