Feeling like a real tourist! - Reisverslag uit Bangalore, India van Michelle - WaarBenJij.nu Feeling like a real tourist! - Reisverslag uit Bangalore, India van Michelle - WaarBenJij.nu

Feeling like a real tourist!

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

26 November 2014 | India, Bangalore

Na wekenlang zonder te hebben gezeten, lijkt het internet nu eindelijk weer eens aan mijn kant te staan. Zoveel verhalen te vertellen over de laatste twee maanden. Het gaat nog steeds uitstekend met me. Ben nog steeds druk voor me studie en dat zal ook tot met de laatste week zo blijven. De vrijdag voor mijn vertrek hier heb ik nog mijn laatste examen. Ben al wel een beetje klaar met al het werk hier want er is geen tijd genoeg om alles af te kunnen ronden dus worden er nu ook lessen in het weekend gegeven. Sommige docenten houden hier geen rekening mee en voeren de druk nog even lekker op! Toch kan ik er na de Midterm vakantie beter mee omgaan. Na de vakantie had ik eindelijk het gevoel dat ik de regels en de manier van werken hier wat beter door had en wist ik ook mijn tijd beter te verdelen voor wat belangrijk was en wat minder belangrijk was. Dit houdt me er natuurlijk niet vanaf om geen leuke dingen te doen. Voor de Midterm vakantie hadden we onze eerste examens. Deze twee weken waren hectisch vol met slapeloze nachten en stress om alles op tijd in te kunnen leveren. Ik heb ook grotendeels werk in moeten leveren waar ik niet tevreden mee was of wat gewoon nog niet af was. Maar als je het na een nacht doorwerken en je uiterste best doen nog niet af heb, dan heb je helaas geen andere keuze om het in te leveren zoals het op dat moment is. Hierdoor ben ik wel anders in gaan staan in hoe ik mijn werk inlever. Het is nu meer wat zij willen dat ik doe dan al de plannen die ik er eigenlijk mee had. Maar dan na die na de eerste twee drukke maanden was daar eindelijk onze verdiende vakantie…

Majestic Rajasthan
Na een bezoek aan het zuiden was het tijd om nu het noorden op te gaan zoeken. De eerste zaterdag van onze vakantie namen we het vliegtuig naar onze eerste bestemming: Jaipur oftewel ‘The Pink City’. Het heeft de naam gekregen omdat het oude gedeelte van deze stad bijna geheel bestaat uit roze kleurige gebouwen. We hadden 4 steden op de planning staan die we in 6 dagen tijd wilden bezoeken. Een drukke planning, maar zeker de moeite waard. Na een vlucht van ongeveer 2 a 3 uurtjes kwamen we aan in Jaipur. Hier werden we opgehaald door onze tourbegeleider die ons de hele week zou begeleiden en rond zou rijden. Moest wel weer even wennen aan het weer, want het was hier veel warmer dan in Bangalore. Het was de gehele weken zo rond de 40 graden… Hallo Vakantiegevoel!!

Allereerst zijn we naar ons hotel gegaan om in te checken. Vervolgens werden we opgehaald om het Amber Fort en de City-Palace te bezichtigen. Van alle paleizen en forten die ik hier heb gezien was Amber Fort toch wel een van mijn favorieten. In elk oud gebouw rust er een oud verhaal maar het Amber Fort was zo mooi in tact gebleven. Elke kamer, gangetje, deurtje en raampjes waren tot in de puntjes afgewerkt. Hier zag ik ook eindelijk een man met een blokfluit en een slang in een mandje! In films zie je de slang dansen op de muziek, maar in werkelijkheid steken ze alleen hun hoofd uit de mand en blijven ze je aanstaren tot de muziek weer stopt. Ook zijn we bij een grote textielhandelaar geweest. Hier konden we zien hoe tapijten werden gemaakt en mocht ik zelf ook een paar slagen in het tapijt leggen. Het hele procedure vond ik wel interessant om te zien. Heb hier ook een paar mooie souvenirs gekocht maar die liggen helaas nog steeds ergens in het noorden. Voordat we naar de volgende stad gingen wilde onze tourbegeleider graag dat we bij zijn familie thuis kwamen. Het was een klein betonnen ruimte waar ze slapen, eten en zitten en een andere ruimte voor de keuken. Ondanks dat ze geen groot huis met veel spullen hebben, heeft hij wel een familie die verbonden is met elkaar door heel veel liefde. Ze zien er goed verzorgd uit, drie lieve kinderen die allemaal studeren en een lieve zorgzame moeder. Het was een leuke buurt en alle kinderen kwamen langs om even gedag te zeggen.

Na twee dagen Jaipur gingen we voor een dag naar Jodhpur, ‘The Blue City’. Wanneer je op een heuvel stond zag je werkelijk een blauwe gloed over de stad van alle blauw gekleurde gebouwen. Om van stad naar stad te gaan hadden we telkens een rit van bijna 5 uur. Ook hier hebben we een fort bezocht, al kreeg ik soms het idee dat wij als toeristen meer bijzonder waren dan het fort. Soms wilden mensen met je op de foto of namen gewoon ongevraagd foto’s van je. Dit maakte het soms wel een beetje ongemakkelijk. Ook werden kinderen zonder dat je het door had naast je neer gezet en werd er snel een foto van je gemaakt. Als je dit leest kan je je wel voorstellen hoe dit gaat en lijkt het misschien wel grappig maar er werd ook van je verwacht dat je dan ook nog even naar de camera glimlachte. ’s Avonds werden we naar ons hotel gebracht en moesten we er de volgende dag er weer vroeg uit voor een lange autorit naar onze volgende bestemming; Jaisalmer.

Jaisalmer, ‘The Golden City’. Al een lange tijd keek ik uit om de woestijn te bezoeken en Jaisalmer maakte het eindelijk waar. Een prachtige stad met een gouden gloed, door de zandkleurige gebouwen. De stenen van de gebouwen veranderen van kleur in het zonlicht. Het ligt midden in de woestijn en een ritje op de kameel konden we dan ook niet aan ons voorbij laten gaan. Het is iets wat je een keer gedaan wilt hebben, maar niet perse meerdere keren wilt doen. Hoogtevrees zou een probleem kunnen zijn, ze hebben niet de snelheid van een paard en comfortabele zitplekken zijn uitgesloten. Toch maakte het mijn vakantietrip helemaal compleet! We hebben naar de zonsondergang gekeken in de woestijn en zijn daarna weer met de kameel al galopperend terug gegaan naar het tentenkamp. Een hoop gehobbel maar zeker leuk om te doen. Bij het tentenkamp kregen we onder het genot van Indische muziek en onder de sterrenhemel ons avondeten en zijn we in de avond terug gegaan naar het hotel. De volgende dag zijn we onder begeleiding van een gids naar een andere fort geweest. Het fort was omringd door grote muren maar had een binnenstad met kleine tempels en straatjes met leuke kleine souvenirwinkeltjes. In de avond zijn we naar een plaats gegaan met een soort van monumenten. Het was geen gebouw maar meer een plek met soort van tempeltjes naast elkaar. Heel mooi met een goud kleurige gloed waar we hebben gekeken naar de zonsondergang. Hier kregen we ook een beetje het gevoel alsof we even terug in Nederland waren. Wanneer je naar de ene kant keek zag je de mooie uitgestrekte zanderige gebieden. Wanneer je naar de andere kant keek zag je hetzelfde maar dan met heel veel windmolens?! Iets wat totaal niet in het mooie plaatje past.

Onze laatste bestemming was Bikaner. Na opnieuw een lange autorit kwamen we aan in weer een totaal andere stad. Opnieuw hebben we hier een fort bezocht en zijn we naar een Kamelenfarm geweest. Zelfde idee als de kinderboerderij maar dan met Kamelen. Ze verkochten ook kamelenmelk, kamelenijs, kamelen.. alles wat je je kan voorstellen en dan met kameel ;) Toch vond ik dit niet zo geslaagde bezienswaardigheid. De kamelen zagen er ongezonder uit dan de kamelen die op de straat rondlopen. Er waren ook grappige oude kamelen die er ook echt oud uitzagen met een lange sik enzo. Maar ook dat één een open wond had en een vogel zijn lunch daar inzag… kan er weer naar van worden als ik er aan denk en was ook bijna in staat om te zeggen dat ze daar beter iets aan konden doen. Het fort was opnieuw heel verschillend dan de andere. Al zat er niet echt een geheel in het hele gebouw. De ene kamer was heel mooi versierd en de andere was heel grauw en een beetje vervallen. Ons hotel was daar in tegen echt heel luxe. Het had eindelijk een normaal bed met een zacht matras en een lekkere donzen deken. De bedden zijn oké hier, maar de matrassen voelen soms aan als een baksteen. Heb die nacht echt geslapen als een roosje! Al was het helaas maar voor één nacht. We hebben onze trip hier afgesloten met een Indiaas festival wat plaats vond naast het hotel. De mensen waren heel vriendelijk en vonden het geweldig dat we met ze mee wilden dansen. De dag erna gingen we terug naar Jaipur waar we bij het vliegveld werden afgezet.

Het noorden is zo anders dan het zuiden. Toen we in Kerala waren was het mooi groen met veel open wateren. Het noorden bestaat uit goudkleurige gebouwen, droogte en woestijnen. Toch vond ik dit tot nu toe mijn indrukwekkendste trip hier in India. Het noorden was voor mij wat ik van te voren van India verwachtte. De Kamelen lopen hier gewoon los op straat (koeien zijn al zo gewoon!) en zoals wij paarden voor karren spannen worden hier kamelen voor gebruikt. Snel gaat het bepaald niet, maar het zal wel zijn voordelen hebben. In het noorden zie je ook veel de fietstaxi. Een oude man bood aan om ons bij een paleis te brengen, maar dat kon ik de arme man met zijn dunne beentjes niet aandoen!

Het was een indrukwekkende, maar ook vermoeide week. De lange autoritten, het warme weer en de hele dag slenteren door de straten, paleizen en forten. Het heeft ook zeker veel van ons lichaam gevraagd want de tweede week van de vakantie voelde ik me vooral zwak en was het fijn om even niks te hoeven doen. Ondanks de drukte met me studie kan ik ook zeker zeggen dat ik al een hoop van het land heb gezien. Natuurlijk zijn er zoveel meer mooie plaatsen te bezichtigen maar de cultuurverschillen heb ik zeker al mogen meemaken. Met deze vakantie was ik ook alweer op de helft van mijn avontuur hier in India. In het begin leek deze trip nog zo ver weg, maar voordat we het wisten was de week al aangebroken. Na deze twee weken kon ik weer met een schone lei en vol vertrouwen beginnen aan de tweede helft van het semester.

Al zoveel meegemaakt in de eerste maanden en er was nog zoveel tijd te gaan!!

  • 26 November 2014 - 11:49

    Henny:

    wat een verhalen weer. Prachtig om te horen dat dit iets is wat je hele leven onvergetelijk
    Zal zijn.Blijf je concentreren op je studie en meer dan je best doen kan niet.
    En je hebt je zo te horen al aangepast aan hun regels.Geniet er nog ff van want over een maand sta je weer met beide benen op Nederlandse ( koude) bodem.
    Groetjes van onsxxx

  • 26 November 2014 - 17:32

    Sheila :

    Heerlijk om te lezen mop. Fijn dat je zoveel ontdekt en geleerd hebt weer, ben echt trots op je! Geniet er nog maar even van want binnenkort mag je alle verhalen in dit koude landje vertellen.
    Succes nog eventjes kanjer! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 18 Juli 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 5843

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 22 December 2014

Studeren in India

Landen bezocht: